Monday, May 30, 2011

Syarat-syarat hidupkan hati dengan Al-Quran,..

Assalamualaikum...

Apa pendapat korang berkaitan hati yang hidup??Anyone,..pendapat?

Selidik hati korang...


Hati yang hidup bukanlah bermaksud,korang still hidup,..so hati korang pun hidup,..

Bagi pendapat aq,hati yang hidup ni ialah hati yang subur dan bersedia untuk mendengar,melihat dan menerima kebenaran,..malah boleh ditakrifkan sebagai menggerakkan potensi yang ada pada diri seseorang..

Ustaz aq selalu cakap ,seseorang yang jarang menerima ceramah atau mendengar ilmu,hati dia mati sebab akan tumbuh bintik-bintik hitam meyebabkan hati menjadi gelap,..

So,bagaimana untuk menghidupkan hati?Salah satunya membaca Al-quran.
Sebab bukankah Allah telah berfirman,..

"Sesungguhnya al-Quran ini membimbing ke jalan yang lurus (benar)." - Surah al-Isra’, ayat 9
Perkara ini juga telah disebut:


"Taha (maknanya hanya diketahui Allah). Kami tidak menurunkan al-Quran kepadamu supaya kamu menjadi susah, tetapi sebagai peringatan bagi orang yang takut kepada Allah; iaitu diturunkan daripada Allah yang menciptakan bumi dan langit yang tinggi?" -Surah Taha, ayat 1-4


Tapi menghidupkan hati dengan Al-Quran ada syaratnya:

1) Al-Quran hendaklah dibaca dengan tenang dan khusyuk,dalam keadaan bersunyi sendiri,terutama pada waktu tengah malam atau subuh.

Allah telah berfirman:


"Sesungguhnya membaca al-Quran pada waktu fajar (Subuh) itu disaksikan malaikat." -Surah al-Isra’, ayat 78
2) Pembacaan Al-Quran dengan penuh mengamatan .

membaca dengan penuh khusyuk...

Pembacaan dengan penuh  pengamatan akan membuka hati seseorang mengenal kebenaran yang disebut didalam Al-Quran.

Ustaz aq selalu bagi nasihat,  "kita kalau baca Al- Quran,hendaklah rajin-rajinkan diri membuka tafsirnya,..sebab barulah kita faham melainkan kita memang superb dalam bahasa Arab,x yah bukaq tafsir terus"

3)Sentiasa bersikap sedia menerima kebenaran Al-Quran sebelum membaca atau mendengarnya..

Point ni sesuai dengan nasihat yang mak aq selalu bagi kat aq,

"Kaq,even akaq dah tamat Al-Quran sekalipun,jangan lupa amalkan..tugas emak hanya boleh upah orang ajarkan akaq mengaji dengan tajwid hingga tamat,tugas akaq ialah untuk mengamalkannya"

So,terpulang pada seseorang untuk bersedia mengamalkan ajaran Al-Quran...

4)Merealisasikan sikap kehambaan diri sewaktu membaca Al-Quran.

Sikap ini akan menimbulkan keazaman untuk melaksanakan segala perintah Allah yang terkandung di dalam Al-Quran.

So,pilih antara satu?Hati yang mati atau hidup?Pesanan ini untuk rakan-rakan blogger yang membaca dan buat diri aq yang tidak lepas dari buat salah dan silap..



Love Al-Quran....

"Sebahagiannya menjadi putih bagaikan batu licin yang tidak lagi terkena bahaya fitnah, selama langit dan bumi masih ada, manakala sebahagian yang lain menjadi hitam keabu-abuan seperti bekas tembaga yang berkarat, tidak menyuruh kebaikan dan tidak pula melarang kemungkaran, segala-galanya adalah mengikut keinginan."(riyawat al-Bukhari di dalam Kitab Iman, Hadis No. 207)





syukran

17 comments:

She's Gee said...

InsyaAllah.. (:

~nsar~ said...

sebab tu penting nya usrah.. tapi sekrang orang dah tak buat..

misyamissyou said...

perkongsian yg bermanfaat :)

She's Gee said...

boleh kongsi tak ape itu usrah & praktikalnya pada mse skang? teringin nak taw.. :)

nur lia said...

she's gee: moga mnjadi amaln:)

~nsar~: erm,kalau usrah tu still ade lg la cume x banyk,.kalau masuk sk agame still ade lgn diwajibkan terlibat,tapi kalau kt u,still ade jugak,cume sukerela sndiri nak masuk,..

misyamissyou: syukran,arigato,xie xie:)

She's gee: wat do u mean?kandngan usrah?usrah tu dari segi takrifnya keluarga,..ikut my experience mase blajo kat smka dulu..usrah kami dibahagikan beberape kmpulan,dan setiapnye diketuai seorang naqibah,..dan kami diwajibkan membeli buku,dan setiap malam tertentu selps mgrib(tnggu isyak),kami akan membncangkan kndungan buku tersebut,..selaen daripada mmbncangkan buku tersebut,kami juga akan membncangkn tjuk yang akan dibagi pd mlm itu,ikt usrah msing2,..

She's Gee said...

untung r org tu smka.. sya study kat sekolah biase je so xde usrah2 nih. hehe.. penah dgr dulu, tapi sya x berapa jelas ape dye usrah tu. mase baca novel fatimah syarha mohd nordin, dye ade ckap pasal usrah.cume mase tu x brape nak amek port sgt.. ish3.. praktikal x?

nur lia said...

owh,...ala.biase2 je..lia org smka pon smpai form 3 je,hehe..pastu pndah mrsm smpai spm...sk biase,ok ape?lia ni memang jenis x bley stadi kt umah,so kene ddk hostel,.tulah x bley sk harian,..owh,x praktikal sebnarnye,tapi dah mmg diwjibkn menyrtainya,..tp mase kt mrsm dulu pon ade,cume x diwjibkn,.ikut indvidu nak msuk ke x?..harap input ni dpt mmbntu gee:),sori kurang berilmu,..

She's Gee said...

kite masing2 kurang berilmu, msg2 naif.. gee byak tye sbb ade org cakap kalu x taw baik tye. nnti x tye sesat jalan woo.. hehe.. pe pon, time kasih sebab sudi jawap soklan gee tdi.. time kasih taw! hehe.. :)

nur lia said...

haha2,betul tu..welcme:)

menusuk hati said...

hm..kadang budak usrah suka baca ayat quran lepas tu hurai guna pendapat sendiri.adohai...hati2 selalu

Murni Yusoff said...

Assalamualaikum awal..
bezla entri nie..kdg2 mmg sng je kn kte bkk lappy dr bkk al-quran..
pape pn,moga ada bertmbhnya kebaikan dr hari ke hari..insyaAllah..=)

nur lia said...

menusuk hati: aah,tu pon salah satu aktiviti usrah~

murni yusoff:thanx,betul2,..

AzwanRamli said...

terimas,nice sharing.

nur lia said...

Azwanramli: welcome:)

Raul said...

Now we know who the sebnsile one is here. Great post!

nur lia said...

raul:thanx,..

sherlina halim said...

Pengen yang lebih seru ...
Ayo kunjungi www.asianbet77.com
Buktikan sendiri ..

Real Play = Real Money

- Bonus Promo Red Card pertandingan manapun .
- Bonus Mixparlay .
- Bonus Tangkasnet setiap hari .
- New Produk Sabung Ayam ( minimal bet sangat ringan ) .
- Referal 5 + 1 % ( seumur hidup ) .
- Cash Back up to 10 % .
- Bonus Royalty Rewards setiap bulan .

Untuk Informasi lebih jelasnya silahkan hubungi CS kami :
- YM : op1_asianbet77@yahoo.com
- EMAIL : melasian77cs@gmail.com
- WHATSAPP : +63 905 213 7234
- WECHAT : asianbet_77
- SMS CENTER : +63 905 209 8162
- PIN BB : 2B4BB06A / 28339A41

Salam Admin ,
asianbet77.com

Download Disini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...