Tuesday, May 17, 2011

Ma makna tabarruj?

Assalamualaikum...


Firstly,aq nak ucapkan selamat hari guru,even aq rasa dah late sangat wish kat korang.hehe~
Aq jugak nak kongsi keterharuan terhadap balasan wish kat guru tersayang aq,cikgu haida..
Sebab beliau ,aq berminat sangat ambil pure kimia untuk degree,...
yup,i love her so much!


Nur's Profile · Nor Haida's Profile · Nur's Wall


Erm,sebenarnya aq nak cerita pasal :
Entri ni aq terasa nak buat sebab tabarruj ni banyak berlaku dalam kalangan perempuan..


Sebab,aq pergi pasar baru-baru ni,,,Ish,banyak betui tudung,shawl macam-macam fesyen,..
Ada yang bercorak manik-manik,rama-rama,reben,star,anak bulan,(tu baru kat pasar)
Memang tak dinafikan,permpuan sekarang pakai tudung semata-mata untuk mencantikkan penampilan bukan  sebab menutup aurat sebagai sebab utama...




Pernah korang dengar perkataan tabarruj?Aish,buat sesiape yang tak tahu,aq kongsi sikit,buat sesiapa dah tahu,sekadar peringatan buat aq dan korang semua,


Takrif tabarruj ni ialah menampakkan perhiasan dan anggota tubuh untuk menarik perhatian lelaki yang bukan mahram.


Manakala sifat-sifat tabarruj pada zaman jahiliah ada beberapa pendapat:
pertama:seorang wanita yang keluar dan berjalan-jalan di antara lelaki,kedua: wanita yang berjalan  lenggang -lenggok dengan penuh gaya,ketiga: wanita yang memakai wangi-wangian,keempat: wanita yang mengenakan pakaian yang perbuat daripada batu permata,kemudian memakainya di khalayak ramai,
kelima: wanita yang mengenakan kerudung namun tidak menutupnya hingga anting-anting dan kalungnya terlihat...
Larangan tabarruj telah ditetapkan Allah swt di dalam surat al-Nuur ayat 60.  Allah swt berfirman:


وَالْقَوَاعِدُ مِنَ النِّسَاءِ اللَّاتِي لَا يَرْجُونَ نِكَاحًا فَلَيْسَ عَلَيْهِنَّ جُنَاحٌ أَنْ يَضَعْنَ ثِيَابَهُنَّ غَيْرَ مُتَبَرِّجَاتٍ بِزِينَةٍ 
Perempuan-perempuan tua yang telah berhenti haidl dan kehamilan yang tidak ingin menikah lagi, tidaklah dosa atas mereka menanggalkan pakaian mereka tanpa bermaksud menampakkan perhiasannya (tabarruj).”[al-Nuur:60]
Mafhum muwafaqah ayat ini adalah, “jika wanita-wanita tua yang telah menaphouse saja dilarang melakukan tabarrauj, lebih-lebih lagi wanita-wanita yang belum tua dan masih punya keinginan nikah.”
Tipula aq kata kalau korang tak nak menikah(gatal sekejap)hee~
Banyak hadis yang melarang perbuatan yang dikategorikan :
1)memakai wangi-wangian di hadapan ajnabi

pinjam dari atuk google~

Aish,memang...benda ni kerja perempuan.Banyak kali kot,bila nak pergi kuliah je,mesti macam-macam bau wangi menusuk hidung aq,tak tahan .(nasib baik aq tak minat pakai wangi-wangi ni)
Kalau aq yang perempuan ni tak suka bau,yang lelaki?Tahukah korang....


Sabda Nabi saw bersabda :






أَيُّمَا امْرَأَةٍ اسْتَعْطَرَتْ فَمَرَّتْ عَلَى قَوْمٍ لِيَجِدُوا مِنْ رِيحِهَا فَهِيَ زَانِيَةٌ
Siapapun wanita yang memakai wewangian kemudian melewati suatu kaum agar mereka mencium baunya, berarti ia telah berzina.”[HR. Imam al-Nasaaiy]
Imam Muslim juga meriwayatkan sebuah hadits dari Abu Hurairah ra, bahwasanya Nabi saw bersabda:




أَيُّمَا امْرَأَةٍ أَصَابَتْ بَخُورًا فَلَا تَشْهَدْ مَعَنَا الْعِشَاءَ الْآخِرَةَ
Setiap wanita yang memakai wewangian,  janganlah ia mengerjakan sholat ‘Isya’ bersama kami.”[HR. Muslim]
أَيُّمَا امْرَأَةٍ أَصَابَتْ بَخُورًا فَلَا تَشْهَدْ مَعَنَا الْعِشَاءَ الْآخِرَةَ
“Siapa saja wanita yang mengenakan bakhur, janganlah dia menghadiri shalat ‘Isya’ yang terakhir bersama kami.”[HR. Muslim]
2)Mengenakan pakaian yang ketat dan nipis...

pakaian yang menutup aurat


Pakaian macam ni (tajuk atas,bukan gambar kat atas tau)memang merangsangkan,korang tahukan apa maksudnya?
Semua tahu,nafsu lelaki-lelaki satu je...wanita,,..

Sabda Nabi saw:





صِنْفَانِ مِنْ أَهْلِ النَّارِ لَمْ أَرَهُمَا قَوْمٌ مَعَهُمْ سِيَاطٌ كَأَذْنَابِ الْبَقَرِ يَضْرِبُونَ بِهَا النَّاسَ وَنِسَاءٌ كَاسِيَاتٌ عَارِيَاتٌ مُمِيلَاتٌ مَائِلَاتٌ رُءُوسُهُنَّ كَأَسْنِمَةِ الْبُخْتِ الْمَائِلَةِ لَا يَدْخُلْنَ الْجَنَّةَ وَلَا يَجِدْنَ رِيحَهَا وَإِنَّ رِيحَهَا لَيُوجَدُ مِنْ مَسِيرَةِ كَذَا وَكَذَا
Ada dua golongan manusia yang menjadi penghuni neraka, yang sebelumnya aku tidak pernah melihatnya; yakni, sekelompok orang yang memiliki cambuk seperti seekor sapi yang digunakan untuk menyakiti umat manusia; dan wanita yang membuka auratnya dan berpakaian tipis merangsang berlenggak-lenggok dan berlagak.  Mereka tidak akan dapat masuk surga dan mencium baunya.  Padahal, bau surga dapat tercium dari jarak sekian-sekian.”[HR. Imam Muslim]
So,apa tunggu lagi?berubah lah, (nasihat untuk diri sendiri jugak).
3) berhias buat lelaki...(bukan mahram atau suami)
Ada hadis meriwayatkan,seseorang wanita diharamkan berhias selain untuk suami..
Padahal,zaman sekarang dah terbalik,kat rumah wanita pakai kain batik dan baju buruk di hadapan suami tapi bila keluar rumah,memang tak ingat diri nak cantik,punya jaga penampilan..(Aq banyak tengok kat drama melayu sebab takde suami lagi la)
4)Berdandan berlebihan
Ala,sebut pakai alat mekap,semua perempuan tahu..

gambar buat mereka yang tak tahu apa itu mekap,..
Adik aq sendiri,(darjah 2)dah pandai google' cara pakai alat mekap...'(aq baru tahu tabiat budak gedik tu)
Aish,aq sendiri,kakak dia tak pernah dan tak tahu pakai mekap,...Erm,tak berminat aq nak rosakkan muke semulajadi aq, :)




Larangan ni telah disebutkan dalam al-Quran. Allah swt berfirman;
وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ
Janganlah mereka memukul-mukulkan kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan.”[Al-Nuur:31]
Ayat ini juga menunjukkan keharaman melakukan tabarruj.
Penerangan ayatdi atas: definisi tabarruj korang sendiri tahu,so dah terang-terang ayat ni,melarang wanita yang menampakkan kecantikan dan hiasannya kepada orang yang bukan mahram.. 
5)meratakan gigi dan menghilangkan tahi lalat,..
Sebenarnya aq pon baru tahu,meratakan gigi tu dilarang sama sekali bila aq baca buku'fiqih wanita'
Dan berikut riwayatnya:


Allah mengutuk orang yang membuat tahi lalat, dan orang yang minta dibuatkan tahi lalat, orang yang mengerok alisnya, dan orang yang memangur giginya (meratakan gigi dengan alat) dengan maksud untuk memperindah dengan mengubah ciptaan Allah”.  Kemudian Ummu Ya’qub menegurnya,”Apa ini?”  Ibnu Mas’ud ra berkata, “Mengapa saya tidak mengutuk orang yang dikutuk oleh Rasulullah saw; sedangkan di dalam kitab Allah, Allah swt berfirman, “Apapun yang disampaikan oleh Rasul kepadamu, laksanakanlah dan apa pun yang dilarangnya maka jauhilah”.[HR. Bukhari dan Muslim]


Penerangan:sebab perbuatan meratakan gigi itu untuk tujuan kelihatan lebih cantik malah mengubah semulajadi...


semua orang ada gigi,bersyukur lah  bentuk macamana sekalipon gigi korang...
6)Membuka sebahagian aurat


Benda ni banyak sangat berlaku,macam pakai tudung tapi nampak telinga yang bergantung anting-anting,leher yang konon-konon putih. Pengaruh artis-artis kebanyakannya,.
Perbuatan hal ini dalam sabda Nabi saw:


Ada dua golongan manusia yang menjadi penghuni neraka, yang sebelumnya aku tidak pernah melihatnya; yakni, sekelompok orang yang memiliki cambuk seperti ekor sapi yang digunakan untuk menyakiti umat manusia; dan wanita yang membuka auratnya dan berpakaian tipis merangsang berlenggak-lenggok dan berlagak, kepalanya digelung seperti punuk onta.  Mereka tidak akan dapat masuk surga dan mencium baunya.  Padahal, bau surga dapat tercium dari jarak sekian-sekian.” [HR. Imam Muslim]


SO,why nak ikut artis-artis tu,sebab dah terang-terang perbuatan ni dilarang dan adalah kategori tabarruj,..


Entri ni adalah untuk ingatan buat aq dan perkongsian buat korang yang membaca...Yup,manusia not prefect,so sama-sama lah kita ke arah yang menjadikan kita prefect...,berubah secara ansur-ansur,bagi niat yang pakai tudung untuk kecantikan,ubahlah niat korang kepada sebab yang paling utama....








syukran

16 comments:

Khadijah said...

entry yang menarik untuk dikongsi...;) kepada kaum hawa, tutuplah aurat sebagaimana yg telah diwajibkan ke atas diri kita...yang mana apa yg wajib dipakai dan ketahui apa yg dilarang dipakakai...

Nora Karim said...

thanks for sharing this info... mmg sekarang tudung dah jadi fesyen.. bukan utk tutup aurat... :-(

HaDi said...

Salam...

Peringatan yg sangat bermanfaat...
Tidak salah berfesyen, tp harus diingat hendaklah masih lagi berada di bawah panduan syariat...

atieshariffuddin said...

salam.. :) time kasih atas info... mmg ramai yg pakai tudung utk cover rambut je, bkan nk tutup aurat.. kdg2 kita pakai tudung tudung tutup dada pn kena kutuk.. aduss

ukhti syikin said...

bagus perkongsiannya :)

auramurni said...

tabarruj..
simple suda tp ttp aurat..
btl x awal..
=)

misyamissyou said...

nice info..terutama yg part tabarruj tu.. :)

nur lia said...

khadijah: yup,thanx,..buat peringtan diri ni gak:)

nora karim: setuju ngan pendapat.pemakaian tudung sekarang jadi fesyen..

hadi: wassalam,thanx..yup,setuju!

nur lia said...

atiesyariffudin: buat ape nak dengar kutukan orang,padahal kite tahu,kite buat perkara yang betul,biar dorang kutuk.asalkan kite berpakaian mnutup aurat,right??

ukhti syikin: syukran,..

auramurni: yup,setuju!

nur lia said...

misyamissyou: thanx,..tabarruj.,perkataan yang ringkas tapi mengandungi makne,terutama kepada pemakaian perempuan..

jaya jr said...

haha,nice info..sebab adang0kadang feram tengok perangai pempuan ni..orang da kate salah,tak boleh,tapi nak jugak buat..sama-sama menuju kebaikan..insyaAllah

nur lia said...

haha2,manusia,..benda yang salah jugak nak buat,..thanx:p

akoo said...

likee..=)

nur lia said...

thanx-.-

athirah baharuddin said...

kalau g masjidl haram..dia ada prkataan yg bergerak tu tulis.."dear sister, dont wear perfume when entering Masjidil Haram"..-lebih kurang lah ayt dy mcm tu..:)..harap2 msjid2 kt malaysia (bukn je msjid,semua tmpt lah) tulis mcm tu..jd ada pringatan spnjg kita di luar rumah..:)

sherlina halim said...

Pengen yang lebih seru ...
Ayo kunjungi www.asianbet77.com
Buktikan sendiri ..

Real Play = Real Money

- Bonus Promo Red Card pertandingan manapun .
- Bonus Mixparlay .
- Bonus Tangkasnet setiap hari .
- New Produk Sabung Ayam ( minimal bet sangat ringan ) .
- Referal 5 + 1 % ( seumur hidup ) .
- Cash Back up to 10 % .
- Bonus Royalty Rewards setiap bulan .

Untuk Informasi lebih jelasnya silahkan hubungi CS kami :
- YM : op1_asianbet77@yahoo.com
- EMAIL : melasian77cs@gmail.com
- WHATSAPP : +63 905 213 7234
- WECHAT : asianbet_77
- SMS CENTER : +63 905 209 8162
- PIN BB : 2B4BB06A / 28339A41

Salam Admin ,
asianbet77.com

Download Disini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...